tisdag 6 november 2012

Improvements

Det är några inköp här i Japan som i princip har förändrat mitt liv. Den som sa att pengar inte kan köpa lycka... Nåja, skämt åsido, dessa saker gjorde en enorm skillnad i mitt dagliga liv.

Kuddarna jag köpte på min första tripp till IKEA är nog det som gjorde mest märkbar skillnad. Att kunna sova gott är något man kanske inte uppskattar på samma sätt, om man inte varit utsatt för exempelvis en påse med gryn som säger sig vara en kudde. Jag passade ju på att köpa två när jag ändå höll på och det är så mysigt att snuggla sig upp mot.

Brödrosten jag köpte (för ca 80 sek)har varit helt underbar. Då brödet i Japan för det mesta är vitt och flamsigt gör det mycket att kunna ge det lite karaktär, det kanske inte får mer fibrer, men en annan struktur gör det så mycket bättre. Och bara så ni vet, rostat bröd med avokado och tomat är typ hur gott som helst.

Mycket som jag tycker gjort mitt rum mysigare och hemtrevligare (också något jag nämnt tidigare) är saker som kommer från 100 yens-butiker. Det är lite roligt, tycker jag, för man kan hitta verkligen allt möjligt i dessa butiker, allt från anteckningsblock, städgrejer, handdukar och ibland även matvaror. Nästan allt mitt porslin (förutom min kopp) samt bestick kommer från sagda butik, och jag tycker om att veta att det det inte är någon innan mig som använt dem. I nuläget har jag en assiett, två små skålar, en kopp med fat, ett ljusrosa glas (som får fungera som tandborst- och bestillställ), ett set ätpinnar, en matkniv, en sked, en tesked och en dessertgaffel.

Jag har nyligen skaffat mig ett litet tillskott till min lilla familj av bra saker, nämligen en vattenkokare. Att jag inte haft en tidigare inser jag nu är väldigt udda; den känns så värdefull. Jag vet inte, det kan vara att det blir kallare här i Japan (det är ju ungefär 18°C om dagarna!), och en kombination av att mitt hus verkar sakna isolering, men att ha ett relativt snabbt sätt att koka sig en kopp varmt te är guld.

Jag vet inte riktigt vad för slags inlägg det här blev nu, men jag har varit lite MIA här på senaste tiden, så det är ju trots allt något i alla fall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar