fredag 29 juni 2012

Det börjar ta sig

Jag har börjat känna mig mer och mer hemmastadd här nu. Jag har också börjat fixa saker som jag behöver för att vara här en längre tid, som t.ex. National Health Insurance och Alien registration card. Jag har varit väldigt sugen på att få just det kortet, för vem vill inte ha en officiell handling som säger att du är en utomjording? Dock håller de precis på att göra om systemet, så det är troligare att jag får det nya systemets kort, ett s.k. Resident card. Låter ju betydligt mycket tråkigare.

Jag var i skolan idag på orientation. Den verkar jättetrevlig, och påminde nästan lite om Minerva Gymnasium. Lärarna verkar snälla, och då vi hade orienteringen på japanska hade vi tolkar som var elever, och de var hur trevliga som helst också. En av dem, en kanadensare, som bodde typ bara runt hörnet (!) från skolan hjälpte mig och några andra hur man köper månadskort till tunnelbanan, något jag satt av för att det verkar skitsvårt.

Jag måste bara fixa japanskt telefonnummer nu.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar