onsdag 21 september 2011

"Nihongo ga wakarimasu ka?"

För någon dag sedan lånade jag en japanska kurs "Basic Japanese" på biblioteket och jag började lyssna på den idag. Innan själva kursen började uppmanades jag om att inte ha papper och penna framme under tiden jag lyssnade, då det kunde göra att jag skulle få en amerikansk accent på mitt uttal. Jag tycker det är lite gulligt av amerikanerna, att aldrig tro att något annat land kan få tag på sakerna de tillverkar där.

I vilket fall då, jag började lyssna på den här kursen. Den började med ett samtal där en man frågar en kvinna om hon förstår engelska, vilket hon inte gör, så hon frågar om han förstår japanska istället. Redan där börjar jag inse att den här kursen (eller i alla fall de första "lektionerna" på den här kursen) är alldeles för enkla. Just efter personerna slutat prata säger "berättarrösten" att snart kommer jag få veta vad som sades i samtalet, då jag ändå redan förstått. Men sedan låter det i princip såhär:

"How do you say 'excuse me' in Japanese?"
"Sumimasen. Sen. Sen. Masen. Su. Sumi. Sumi. Sumimasen"
"How do you say 'English' in Japanese?"
"Eigo. Go. Go. Ei. Eigo."

Alltså va? Visst att det kan vara bra att lära sig uttalet ordentligt, men jag tycker nästan att det är irriterande. Jag får inget grepp om själva ordet om jag ska repetera hur man säger "go" hela tiden. Bra, dock, är att de repeterar orden och fraserna jättemycket, så man glömmer nog inte bort dem i första taget.

I början uppmanades jag också att inte ta mer än en lektion varje dag, och den enda anledningen till det, som jag förstår, är väl att ingen orkar med mer än 30 minuters stavelsestammande japanska per dag.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar