tisdag 8 februari 2011

Det vi gör i skolan

Jag har precis kommit in efter att ha pulsat runt i knädjup snö. Klockan halv elva på kvällen. För att göra en grej till skolan.
För att fota en glödlampa.

Nu de första veckorna har vi haft workshops i skolan. Det betyder att vi har haft "temaveckor" då vi haft gästlärare (konstnärer/ingenjörer/arkitekter) som kommit och hållit i olika uppgifter baserat på olika teman.
T.ex. har vi haft en workshop om ljud, då vi suttit och skissat ljud och använt ljud för att förändra skolan. Vi har byggt oss egna, mer eller mindre fungerande kök av bortkastade saker. Vi har konstruerat saker i större skala som sedan också skulle hålla.
Kort och gott har vi alltså gjort lite mer eller mindre seriösa saker, där vi faktiskt lärt oss massor. Jag, till exempel, har nästan kommit över min rädsla för verkstaden och mördarmaskinerna vi har där (stora bandsågen!).

Och nu kommer jag till varför jag gick ut i knädjup (lös)snö, halv elva, en tisdagskväll för att fota en glödlampa.

Vi håller på med ljus den här workshoppen, och vi ska dels teckna ljus, och projicera ljus på väggar, men vi ska också (individuellt) förändra ett rum med hjälp av en 60W glödlampa.
Så jag hängde upp min i en rönn utanför mitt hus. Det blev faktiskt ganska gulligt.

Jag vet inte om det blev bra eller inte, men jag ville ändå testa. Jag hängde upp den under mitt skrivbord innan, då jag tyckte att det blev lite fint sådär, men är jag den som säger nej till ett (litet) snöäventyr (nästan) mitt i natten på en veckodag?
Nej, precis.



x

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar