onsdag 1 december 2010

Underligt

Om du har Facebook, har du säkert sett statusuppdateringar om Pirate Bay/fängelse/skadestånd etc. Jag vill bara säga att jag håller med. Jag såg videon nedan tidigare idag, och det är ju sant. Det är så konstigt att man, i dagens samhälle, måste böta mer för att man kopierat en abstrakt fil, än att röva bort och döda eller våldta ett barn.
Det är ju rent löjligt att det blir "billigare" att döda någon, än att köpa en liten etta. Det är ju inte klokt. Sen att Pirate Bay får betala 46 miljoner i skadestånd... Varför gör dem sånt? Alltså, jag vill inte säga att det är okej att ladda hem, och jag laddar faktiskt inte hem själv längre, men 46 miljoner?

Som Charlie säger där nere i videon, är ju snatteri på ett sätt värre än fildelning. Då försvinner ju en riktig, fysisk produkt, då en kopierad fil, är just en kopierad fil.

Jag tror inte att jag förstå riktigt vad det är som händer här.



x

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar