torsdag 3 mars 2011

Chartres katedral

Min skoldag idag var ganska dryg. Vi skulle ha en redovisning i halvklass, som de senare sa var typ en grupphandledning (men fortfarande inte). Och de hade sagt allt möjligt om vad vi skulle visa upp på det här tillfället då. Våra lärare var ganska mycket luddigare än vanligt.

Hur som helst, så var det min grupps tur kl 13-15, så det var skönt att det inte var direkt på morgonen. Jag kunde ta det lugnt, göra lite analytiska skisser, och sedan äta lite lunch.
När klockan blev 13, kom de lärare som skulle vara med på min redovisning och vi började.

Nu är det så att de här tre veckorna har vi jobbat med experiment, och analyserat en dans. Klart och tydligt har det stått att vi inte ska tänka på en byggnad alls.
Jag har fått frågan av en lärare hur många kvadratmeter jag tänker mig att mitt space ska vara. Kvadratmeter! Hur ska jag veta det nu? Hon som sitter mitt emot mig (bl.a.) har blivit tillsagt av en annan lärare att göra en byggnad och göra snitt och all möjlig skit.
På våra redovisningar började de som hade en "klar" byggnad få jättemycket kritik för att de hade gjort en byggnad, och allt blev bara så drygt och jobbigt, och jag kände att jag bara ville få min redovisning gjord, men jag orkade inte.

Efter 1,5 timme (av de 2 timmar vi hade på oss) hade 4/9 redovisat. FYRA! Så resterande redovisningar blev lite stressade, och jag blev klar med min ca halv fyra. Även om det kändes respektlöst, så tog jag bara mitt pick och pack och sprang iväg till bussen så fort jag var klar. Jag orkade inte vara kvar.

Varför har jag då titeln "Chartres katedral". Jo! Sen när jag kom hem slötittade jag lite på tv. På kanal 10 visade de något program som hette Ancient Megastructures. Det var jättebra, och väldigt intressant. Det handlade om en katedral i byn (?) Chartres, en bit utanför Paris, där de under 1100-1200talet byggde en väldigt vacker sten katedral. Det var bara så intressant att se hur de löste olika problem de stötte på, och hur de kom på nya uppfinningar, som t.e.x. kranen, och hur fin den blev sedan (den har fantastiska glasfönster).

Så även om skoldagen var väldigt dryg, var det bara så skönt att inte komma hem typ sju, utan lite efter fyra, och sedan vara lite arkitektstudent/historianördig och se roliga program om byggnader för länge sedan.


x

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar