tisdag 15 mars 2011

Det förtrollande slottet

Sedan jag köpte Den hemliga trädgården på bokrean, för ett tag sedan, har jag blivit sugen på att läsa en annan bok som jag kommer ihåg sedan jag var liten. Det var från tiden då man hade kassettband. Det jag kom ihåg från boken, som jag då lyssnade på, och inte läste, var att den hette något med förtrollade, hemliga, trädgård eller slott. Något sånt. Och att den handlade om några syskon som trillade in i en trädgård, där de hittade en sovande prinsessa (som visst inte var en prinsessa utan någons systerdotter som var uttråkad och hade klätt ut sig). Plus att framsidan var gul.

Denna information gav jag till en av bibliotekarierna här i Holmsund, och hon hade ingen aning om viken bok jag menade. Efter lite sökande hittade hon en bok som hette Den underbara trädgården, av Edith Nesbit. Namnet Edith Nesbit kändes väldigt bekant, så jag bad henne kolla om Edith hade skrivit en bok om ett förtrollat slott. Och visst hade hon det.
Så när jag kom hem googlade jag självklart efter boktiteln - och visst är det den. Jag hittade t.o.m. en blogg där en tjej skrev att hon tyckte om den ljudboken så mycket när hon var liten. Och den var väldigt bra. 6 kassett var den på, och Claire Wikholm som uppläsare. Hittar jag någon bandspelare hemma, som fungerar, ska jag försöka låna kassetterna också.

Just nu ligger då bara boken och väntar på mig på stadsbiblioteket, som det är nu. Vi får se om den var så bra som jag minns den.



x

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar