fredag 11 mars 2011

Jag tror att dockorna är det minsta bekymret

Aftonbladets hemsida idag, skrev de om "Barbies onda kusin" som är ett dåligt föredöme för små flickor, Clawdeen Wolf. Den här tjejen ska visst vara 15 år, trendig som tusan, och då hon är dotter till en varulv, växer hennes hår så mycket att hon måste raka och vaxa sig mellan rasterna, den stackaren. Hon har dessutom lår som är lika tjocka som blyertspennor.

Det är ganska självklart att den här dockan får en massa kritik. Den ska visst sätta fel ideal till unga tjejer om att man måste raka benen, vara pinnsmal, och ha en sexigt avklädd garderob för att anses som snygg. Samt att unga flickor nu kommer få idéen att om man inte objektifieras, duger man inte.
Jag vet inte om jag kan hålla med. Visserligen är den här dockan sjukt smal och har väldigt korta kjolar, men när jag tänker tillbaka på när jag själv lekte med Barbi back in the day. Aldrig tänkte jag på att den dockan var onaturligt smal och hade ofantligt stora bröst. Jag tänkte på att jag måste vara smal för att accepteras eller att om jag såg ut som Barbie, skulle jag inte kunna gå, för att mina fötter skulle vara typ 10 cm långa till min 2,10m långa kropp. Eller något sådant.
Jag tänkte mer på vilka söta klänningar jag hade till den där dockan, och vilket långt, glansigt hår den hade. Jag vet inte om det var jag som inte var så smart, men jag fattade ingenting när min lågstadielärare berättade att de var dåliga dockor som hade jättestora bröst, och att kvinnor inte såg ut så. Jag tänkte inte så. Barn tänker inte så.

På psykologin i trean fick vi se en bild. Den bilden uppfattas olika av barn och vuxna. De vuxna ser ett par som är väldigt intima. Barnen ser ett gäng delfiner, då barn inte kan relatera till intima situationer, utan är mer bekant med söta djur.
Jag har därför väldigt svårt att tro att barn kommer att koppla Clawdeen Wolf's smala lår och sexiga kläder, till att de själva måste raka varenda cm2 av sin lilla kropp och se till att bli sedda som objekt. Inte i den åldern.

Jag läste i kommentarerna till Aftonbladet-artikeln att förutom att dockorna skulle förbjudas, borde ju program som TopModel och Project Runway också förbjudas, då det bara springer omkring benragel med jättbröst på catwalken nu för tiden. Ursäkta va?

Jag tror inte att någon av de som säger detta har varken sett någon av ovanstående tv-program eller läst en modetidning på de senaste fem åren. Top Model hyllar ju alla hudfärger, storlekar och längder, för att få en mer varierad modescen. I Project Runway arbetar designerna inte enbart med smala modeller utan med "vanliga människor" dessutom.
I visningar för bl.a. Louis Vuitton och John Galliano har man använt vackra, kurviga modeller som har blivit vida hyllade. Många respekterade modellagenturer accepterar inte heller allt för smala modeller (var benranglen med jättebrösten finns, vet jag faktiskt inte, då väldigt smala tjejer ofta inte har stora bröst. Jag trodde att det var ganska logiskt, men jag kanske hade fel).

Visst, det är fortfarande bara en liten det av dagens modevärld, men modescenen idag är inte den samma som den som var under 90talet, som så många verkar tro. Det har förändrats. Inte helt, nej, men det har börjat.


Så nej, jag tror inte att Clawdeen Wolf och Tyra Banks kommer att förstöra unga flickors syn på sig själva. Det går inte att skylla på en docka, eller att förbjuda tv-program, för att få bort det problemet.
Det kanske låter präktigt, och jag kanske är naiv, men jag tror faktiskt att det hänger påföräldrarna att lära sina barn sunda värderingar och att lära dem att de duger som de är. Kanske lära dem, på samma sätt som att de lär dem att Voldemort bara är på låtsas, att lår som Clawdeens inte är riktiga heller.



x

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar